Sivut

torstai 27. elokuuta 2015

Pinnan päällä: Repoveden melontaretki

Koska kesäkelit ovat nyt olleet parhaimmillaan, niin päätettiin hyödyntää niitä ja oltiin viikonloppuna pienellä melontaretkellä. Lauantaina aamulla suunnattiin kohti Repoveden kansallispuiston Saarijärven sisääntuloa. Sieltä tarkoitus oli patikoida noin 3 km pituinen reitti Kuutinlahden melontatukikohtaan, jossa kajakit meitä odottivat. Teltta, makuupussit, vaatteet ja ruuat oli kotona pakattu rinkkoihin/reppuihin ja juomavettäkin oli riittämiin mukana. Aurinko paistoi iloisesti kirkkaan siniseltä taivaalta ja ilma oli jo aamusta melko lämmin. Käveltiin hetken hiekkatietä kunnes siirryttiin pienelle polulle, joka kiemurteli sinne tänne, ylös alas. Hiki tuli aika nopeasti, vaikka hiljakseen käveltiinkin. Jossain kohtaa tuli vastaan risteys, jossa kaivettiin kartta esille, kun ei oltu ihan varmoja kumpaan suuntaan pitäisi jatkaa. Mie (joka vihaan suunnistusta ja olen myös huono siinä) sanoin painavalla äänellä, että tuonne näkötornin suuntaan vaan, se on oikea reitti. No eipä tainnut olla, todellakaan!! Päädyttiin sitten kipuamaan aikamoiset mäet Mustalamminvuoren päälle. Käytännössä valuttiin hikeä, kun päälle päästiin :D Toki maisemat oli upeat, että eipä tuo ylimääräinen lenkki nyt kauheasti haitannut. Palattiin samaa reittiä takaisin risteykseen ja jatkettiin sitten risteyksestä sinne, minne heti olisi pitänyt mennä.

Kuva: Marko

Olen itse ennen melonut paljonkin, kun kilpamelontaa olen harrastanut. Melontaretkellä ei juurikaan ole tullut kuitenkaan käytyä. Vähän jännitti, että miten saadaan kaikki tavarat kanootteihin mahtumaan, mutta hyvinhän ne sinne menivät. Kannettiin kanootit veteen ja ei muuta kuin keulat kohti Kivisilmää. Meidän suunnitelma oli siis tehdä Kivisilmänkierros. Reitti on melko helppo ja sopii ihan aloittelijoillekin. Pituutta tällä reitillä on reilu 20 km, joten vauhti saa olla kyllä todella leppoisaa, jos tämän haluaa tehdä yhden yön reissuna. Melotiinkin oikein rauhassa, nautittiin maisemista ja pysähdeltiin valokuvailemaan moneen kertaan.

Perus melonta-asento. Kuva: Marko

Matkan varrelle mahtui paljon hienoja maisemia ja muitakin retkeilijöitä oli melko paljon liikkeellä. Lähimmät tulipaikat olivat täynnä lapsiperheitä sekä muita melojia ja veneilijöitä tuli jatkuvasti vastaan. Kun pääsimme lähemmäksi Kivisilmää, väkikin hieman väheni. Kivisilmästä jatkoimme melontaa vielä kohti Hirvenpäänjokea. Vajaan 2 km pituinen joki kiemurteli suoalueen keskellä. Virtausta ei oikestaan ollut ollenkaan, vaan vesi käytännössä seisoi paikallaan. Oli tosi hiljaista koko ajan, vähän sellainen karmiva mutta hieno paikka. Kun joki oli melottu, aloimme etsiä yöpaikkaa. Yhden niemen olimme jo aiemmin käyneet tarkistamassa, mutta jatkoimme matkaa vielä Erkinsaarille, koska siellä saattaisi kuulemma olla hyväkin yöpymissaari. Jonkin aikaa kiertelimme ja kävimme saaria tutkimassa, kunnes löysimme juuri sen saaren, mistä meille oli vihjailtu. Saaaressa oli ihana pieni hiekkaranta ja teltallekin löytyi aika täydellinen paikka.

Joella. Kuva: Marko

Matkan viidakko. Kuva: Marko

Purettiin kanootit, kasattiin teltta ja pulahdettiin raikkaaseen veteen uimaan päivän hiet pois. Oli kyllä niin taivaallisen ihanaa! Ilta menikin sitten syödessä ja auringonlaskua katsellessa. Oltiin lähdetty matkaan vähän "paremmilla" eväillä ja ruuaksi valmistuikin jauheliha-kookos -wokki. Iltapalajälkkäri oli sitten lämmitettyä leipäjuustoa tumman suklaan ja vedelmien kera, voi nami!! Kyllä jaksoikin näillä eväillä nukkua.

Näyttää lupaavalta! Kuva: Marko

Ja pystyyn saatiin. Kuva: Marko

Jälkkäri-iltapala! Kuva: Marko

Kuva: Marko

Aamulla lintujen ääntely taisi ainakin minut herättää. Aamu valkeni kirkkaana ja varsin lämpimänä. Veden pinnalla leijaili kaunista sumua, jota hetken aikaa istuin kahvikuppi kädessä ihailemassa kuunnellen luonnon ääniä. Nämä ovat niitä täydellisiä hetkiä! Keiteltiin tosiaan kahvit ja puurot sekä paisteltiin munat ja pekonit. Sitten tavarat kasaan, kanoottien pakkaus ja kotimatkalle.

Järven pinta oli täysin peilityyni, kun lähdettiin kotimatkalle. Melottiin rauhassa takaisin melontatukikohtaan, jonne palautimme kanootit. Paluumatkan kävelimmekin hiekkatietä autolle asti ja jätimme polulla kävelyn väliin. Kotimatkalla tehtiin stoppi vielä ensimmäisessä kaupassa, jäätelö ja jääkylmät juomat maistuivat päivän paahteen jälkeen aika hyviltä.

1. Eikääääh. Ihana reissu teillä. Olen kateudesta vihreä :) Hauska nähdä noita Repoveden maisemia tuostakin kulmasta.

1. Hih, kiitos :) Oli kyllä ihana reissu ja voin lämpimästi suositella tuota melontaa muillekin. Lapsetkin varmasti tykkäisivät :)

2. Voi että miten upea reissu teillä on ollut! Tuollaisella viihtyisin varmasti itsekin :) Just eilen totesin miten sitä taas jo mökillä ollessaan rauhoittui, niin annapa olla kun pääsisi tuollaiselle telttaretkelle :) Ihanan paljon kuviakin oli tässä siun tekstissä, miten mukava oli niidenkin kautta fiilistellä teidän retkeä!

1. Kiitos :) Kyllä se niin vaan on, että luonnossa mieli kyllä lepää ja itse ainakin viihdyn. Miulla oli hyvin ahkera kameramies matkassa.