Sivut

perjantai 17. huhtikuuta 2015

Kehonhuoltoa: rullat ja pallot

Rullat ja pallot ovat ainakin miun mielestä olleet todella hyviä välineitä kehonhuoltoon. Niiden avulla saa kyllä lihaksia avattua todella hyvin ja pääsee käsiksi sellaisiin paikkoihin, mihin esim venyttelyllä ei pääse. Rullia ja etenkin erilaisia palloja on tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Onneksi kaikkea ei tarvitse ostaa omaksi, koska kuntokeskuksilla ainakin rupeaa nykyään olemaan vähintään rullia ja useasti paljon muutakin tarjolla.

Kuntokeskus Ykkäseltä löytyy rullia ja tunteja, joissa näitä käytetään.

Miulta löytyy kotoa kaksi rullaa. Toinen on pieni kiduttaja ja toinen sitten vähän isompi ja paljon hellempi. Tuon ison pilatesrullan olen ostanut pilates-ohjaajaltani. Olen itse tykännyt tästä pitkästä rullasta oikein paljon, koska se mahdollistaa myös rullan päällä makaamisen sekä erilaiset pilatesliikkeet. Kotona rullaa on tullut käytettyä pääasiassa rullailuun. Tuo pienempi rulla on melko uusi ja sillä pääsee noiden nystyröiden ansiosta vielä tehokkaammin lihaksiin kiinni, kipu on taattu!






Rullallahan voi hieroa lähes koko kropan lävitse ja vain mielikuvitus on rajana rullan käytössä. Reiden sivuosat ovat aina tuskalliset hieroa, mutta rulla on oikestaan ainoa vempele, millä itse olen niihin päässyt käsisksi. Selkää on myös ihana rullailla etenkin tällä isommalla ja vähän pehmeämmällä rullalla. Rullailu toimii myös hyvin yhdistettynä venyttelyyn niin, että ensin rullailee lihaksia auki ja vasta sitten venyttelee. Myös ennen treeniä tehtävät rullailut ovat toimiva juttu. Itse kyllä rullailisin mielellläni oman kroppani auki ennen jokaista tanssituntia, jos se olisi mahdollista. Toki rullailu ei korvaa alkulämppää, mutta on hyvä lisä siihen.

Kaikenlaiset pallot ovat miulla olleet käytössä hieronta-apuna sekä erilaisissa huoltavissa/kuntouttavissa liikkeissä. Työpaikan lattialla pöyrii aina golfpallo sekä piikkipallo, joilla hieron jalkapohjia lähes joka päivä. Tuolla piikkipallolla pääsee hyvin käsiksi myös etenkin pakaranseudun lihaksiin ja hieronnan pystyy kohdistamaan juuri siihen kipeimpään paikkaan. Hieronnan voimakkuutta on helppo säädellä päästämällä joko koko kehonpaino pallon päälle tai vain osa. Myös tennispallo toimii tässä hyvin.





Nuo isommat pallot ovat minulla olleet lähinnä huoltavia liikkeitä ja pilatesta varten. Molemmilla pystyy hyvin saamaan rintarangan auki ja niiden avulla olenkin koittanut saada lisää liikkuvuutta rintarangan alueelle. Tuon punaisen pallon ilmamäärää pystyy helposti säätelemään ja se soveltuukin erinomaisesti moniin pilatesliikkeisiin. Jokainen varmaan kokee tietyt pallot ja rullat juuri itselleen sopiviksi ja hyödyllisiksi, ne omat inhokit ja rakkaudet pitää vaan löytää testaamalla. Toki itse usein huomaan, että juuri ne inhottavimmat pallot ja niillä hieronta olisi juuri sitä, mitä miun kroppa eniten tarvisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti