Sivut

perjantai 10. huhtikuuta 2015

Kehonhuoltoa: omat rutiinit

Kehonhuolto on sellainen asia, josta tykkään todella paljon, mutta jostain kumman syystä tiedän tekeväni sitä (aivan) liian vähän. Syytän aina ajan puutetta, rauhatonta ympäristöä, väärää kellonaikaa... Joo, tekosyitä kaikki, todellakin!! En yritä edes puolustautua. Yritän kuitenkin parantaa tapani, askel kerrallaan. Ajattelin nyt kuitenkin kirjoitella, mitä kehonhuolto miun arjessa tarkoittaa. Ehkä jaan jotain vinkkejäkin. Toki on muistettava, että meidän jokaisen kroppa on oma uniikki kokonaisuus ja yhdellä ihmisellä toimiva juttu ei välttämättä toiselle sovikaan yhtään. Nämä on vähän sellaisia asioita, jotka varmaan pitää oppia kantapään kautta, ihan vaan testaamalla. 

Tästä esimerkkinä aamuvenyttely, kuinka ihana ajatus se onkaan, eikö? Juu, niin minustakin, kunnes tuli todistettua, että kroppani ei ollut asiasta yhtään samaa mieltä. Toissa talvena otin tavaksi aamuisin makoilla ihanan pehmeällä karvamatolla ja tehdä hyvin (siis todella, todella) kevyitä venyttelyitä kropalle. Jonkin aikaa tätä tein, kunnes totesin ettei se vaan yksinkertaisesti sovellu miun kropalle. Aluksi se oli mukavaa, mutta jonkin ajan päästä huomasin, että tästä aamurutiinista seurasi kummallisia kolotuksia vähän joka paikkaan. Lopetin homman ja olo helpottui melko nopeasti. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö aamuvenyttely sopisi muille, meidän kropat kun reagoivat asioihin jokainen omalla tavallaan. Voin lähteä kyllä suoraan sängystä lenkille, kroppa herää hölköttelyn aikana mukavasti ja sen perään venyttely on ihanaa. Mun kroppa siis todella vaatii aina kunnon lämmittelyn ennen venyttelyä, todistettu!


Aika usein toivoisin olevani kissa, jotta voisin vaan ajasta ja paikasta riippumatta kellahtaa venyttelemään.

Olen harrastanut pilatesta jo monta vuotta ja koen sen yhdeksi tosi tärkeäksi kehonhuolloksi itselleni. Se huoltaa kehoa vahvistamalla etenkin keskivartalon syviä lihaksia. Toki pilatestunti voi olla rankkakin ja silloin se pitääkin ajatella ennemmin treeninä kuin kehonhuoltona. Olen käynyt pääsääntöisesti 1-2 tunnilla viikossa. Tällä hetkellä en aikataulullisista syistä ole käynyt tunneilla, vaan pilatesohjaajani on tehnyt minulle oman ohjelman. Käymme yhdessä aina liikkeet läpi ja sitten teen ohjelmaa 1-3 kuukautta. Olen kyllä pitänyt tästä vaihtoehdosta, koska nyt ohjelma on todella tehty minua ja minun kroppaani varten. Syksyllä olen kuitenkin ajatellut jälleen palata vaihteeksi ohjattujen tuntien pariin, jos aikataulut niin sallivat. Pilates on kallis harrastus, mutta en ole katunut yhtäkään siihen upottamiani euroaja. Jooga olisi myös kivaa ja peruskurssin olenkin käynyt. Tällä hetkellä aika vaan ei kaikkeen riitä. Ehkä joogan aika on joskus myöhemmin :)



Maistiaisia joogasta saan kuitenkin Bodybalance -tunneilta, joilla pyrin kerran viikossa Kuntokeskus Ykkösellä käymään. Tämä on ainoa LesMills -konseptin tunneista, josta olen pitänyt. Olen käynyt balancessa jo monia vuosia. Tunneilla on paljon mukana elementtejä joogasta, pilateksesta ja tai chista. Tunti ei fyysisesti ole rankka (no on mukana aina pari biisiä, joissa on liikkeitä keskivartalolle) ja siellä pystyykin todella keskittymään hyvään oloon ja oman kropan kuunteluun. Tykkään erityisen paljon kaikista rangankierroista, mitä tunnilla on mukana. Omalle kropalle ne ainakin tekevät todella hyvää. Tunti loppuu aina loppurentoutukseen, täydellistä! Kun samaa ohjelmaa tehdään aina useita kuukausia, pystyy oman liikkuvuuden kehittymisen kyllä huomaamaan. Viime aikoina balancetunnit ovat harmikseni jääneet väliin ja tällä viikollakin flunssa sotki haaveet kahdesta tunnista.




Käyn kerran viikossa tanssikoululla venyttelytunnilla, jossa joko venytellään tai harrastetaan kidutusta putkirullien kanssa. Tämä on ollut "pelastus", koska harvoin tulee kuitenkaan oikeasti kunnolla istuttua alas ja kekityttyä siihen venyttelyyn. Kotona tulee venyteltyä silloin tällöin, mutta liian harvoin, vaikka venyttelystä paljon tykkäänkin. Myönnän, että olen huono aloittamaan venyttelyä kotona, jos tiedän, että minulla ei ole siihen aikaa käytettävissä vähintään kahta tuntia. Usein kun venyttelyyn saisi heposti sen kaksikin tuntia kulumaan. Salilla yritän kuitenkin tehdä lyhyitä palauttavia venytyksiä treenin jälkeen kevyesti edes hetken. Ja toisaalta salitreenin jälkeiset venyttelyt ennen tanssituntia toimivat hyvinä avaavina venyttelyinä. Oma liikkuvuuteni on parin viime vuoden aikana parantunut huimasti ja ajattelin siihen liittyen myöhemmin kertoa jotain vinkkejä.



Olen onnistunut tekemään tästä kehonhuolosta myös välineurheilua, hahaa! No tästä voin kyllä syyttää ihan vaan pilatesohjaajia ja fysioterapeuttia, jotka ovat neuvoneet minulle niin hyviä välineiden kanssa tehtäviä harjoitteita, että niitä välineitä on sitten pitänyt ostaa. Kotoa löytyy siis putkirullia, kaikenlaisia palloja ja kuminauhoja. Töissä lattialla pöyrii aina palloja, joilla hieron jalkapohjia joka päivä. Voin sanoa, että hyvää tekee. Ostoslistalla olisi kehonhuoltoon liittyen vaikka mitä vempeleitä, mutta olen toistaiseksi onnistunut malttamaan mieleni. Mitään turhaa en osta, mutta jos välineestä on oikeasti paljon apua, niin sen ostaminen on mielestäni erittäin perusteltua.


Riittäköhän varmasti?! Isoin paketti oli halvin, joten nyt näitä on.

Tästä kehonhuollosta voisin kyllä kirjoittaa vaikka kuinka pitkän stoorin, siihen kun liittyy niin paljon kaikkea. Jotta kroppa voi hyvin, myös mielen on oltava kunnossa. Lisäksi kroppaa pitää ruokkia hyvällä ravinnolla, sellaisella mikä sille tekee hyvää. Keho tarvitsee myös ihan lepoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Oman kehoni kohdalla olen huomannut, että aktiivinen lepo on parasta. Tästä voisi olla esimerkkinä vaikkapa kevyt vesijuoksu uimahallissa. Minun oma kehonhuollon liikepankki sisältää kasan sellaisia liikkeitä, joiden tiedän tekevän hyvää juuri minun keholle. Yhdistän niitä usein kuntosalitreeniin ja teen niitä joko sarjojen välissä tai koko treenin päätteeksi. Välillä on kyllä salilla sellainen olo, että kaikki varmaan ihmettelevät mitä kummaa tuo yksi touhuaa, kun teen jotain oudon näköistä kehonhuoltojuttua, heh :) Mutta väliäkös sillä, koska teen sitä ihan vain omaa kroppaani varten.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti