Sivut

tiistai 28. huhtikuuta 2015

Hyvää oloa salaateista

Voisin syödä salaattia ihan rajattomasti, etenkin jos on kyseessä joku rucola-salaatti. Rucolaa ei kai kuitenkaan kannata ihan mielin määrin popsia, kun siinä on paljon nitraattia, joten eipä sitä nyt jatkuvasti tule kaupasta ostettua. Mutta silloin kun ostan, niin se maistuu kyllä aivan taivaalliselta. Salaateista saa kyllä todella helposti ja hyvin piennellä vaivalla maukkaita ja juuri sopivasti täyttäviä lounaita. Yksi oma suosikki on tehdä pannulla, joku wokki vaikkapa tofusta tai kanasta. Sitten pilkon lautaselle ison kansan jäävuorisalaattia ja laitan siihen päälle tekemääni wokkia. Rapea jäävuorisalaatti ja maukas wokki, päälle vielä vähän siemeniä ja ehkä muutama lastu parmesania, TÄYDELLISTÄ!



Toki välillä yksinkertainen on parasta ja silloin saattaa salaatti olla mozzarellaa ja tomaattia. Nyt etenkin kesän lähestyessä, kun tomaatit alkavat jälleen maistua joltakin, niitä tekee taas mieli syödä.



Mie en tykkää yhtään, että salaatti "kelluu" jossain kastikkeessa. Sen vuoksi omaan makuun paras kastike on balsamicosiirappi. Myös tavallinen tumma balsamico on hyvää, jos sitä onnistuu lorauttamaan salaattiin juuri sopivan määrän (yleensä siitä pullosta aina lorahtaa liikaa...). Tykkään myös periaatteessa maustetuista öljyistä salaatissa, mutta helposti niiden kanssa vaan käy niin, että tulee se fiilis, että nyt tämä salaatti ui tässä. Näiden kastikkeiden käyttö on miulle jotenkin ongelma salaattien kanssa, vaikka tiedänkin, että olisi terveellistä pieni määrä sitä öljyä sinne salaatin sekaan lorauttaa. No mie lorautan sen öljyn mielummin vaikka puuron sekaan ja nautin "kuivasta" salaatista :)


Perus salaattipohjasta (salaatti, kurkku, tomaatti) saa hyvinkin ruokaisan annoksen kun sinne keksii mukaan muutamia proteiinin ja hyvien rasvojen lähteitä. Kasvikunnantuotteista proteiinin lähteiksi salaattiini päätyy usein kikherneitä tai muita papuja, myös tofua silloin tällöin. Siemenistä saakin sitten niitä hyviä öljyjä ja siemenet pitää tietysti aina paahtaa (se maku!). Myös ihan perus liha toimii salaatissa aina, mutta harvemmin sitä tulee käytettyä. Kananmunat ovat myös hyviä ja etenkin niin keitetyt, että keltuainen vähän on vielä juoksevaa ja ikään kuin valahtaa kastikkeeksi salaattiin. Tässä on kastike, josta minäkin pidän! Jos jääkaapissa on raejuustoa, sitä päätyy salaattiin lähes poikkeuksetta.



Harvemmin tulee käytyä lounassalaatteja syömässä, mutta silloin tällöin kuitenkin. Helsingin Factory on ainakin hyvä paikka ja salaattibuffan valikoima tosi laaja. Myös K-kauppoihin rantautuneet salaattibaarit ovat aika jees, hinnasta kyllä tulee helposti aika suolainen, mutta jos sitä ei joka päivä käy, niin haittaako tuo.


Ravintola Factory Aleksanterinkadulla Helsingissä on oiva paikka, jos haluaa hyvän salaattibuffan.


Niin, että salaatti on hyvää, terveellistä ja oikein koostettu annos pitää nälän hyvin loitolla. Ja plussana vielä, että harvemmin on kamala ähky, vaikka olisi ison annoksenkin syönyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti