Sivut

maanantai 23. maaliskuuta 2015

Ekopaastokokkailuja: tomaattinen hummus

Jos minun pitäisi herneistä ja pavuista valita yksi suosikki, niin voiton veisi kyllä ylivoimaisesti kikherneet. Ostan herneet ja pavut usein ihan kuivina ja liotan ja keitän sitten itse. Teen yleensä aina koko paketin kerralla ja laitan osan pakkaseen. Sieltä niitä on sitten helppo ottaa vaikkapa salaattiin tai käyttää kasvisruokiin. Paahdettuja kikherneitä en vielä ole kokeillut, mutta ne ovat kyllä olleet usein mielessä. Yksi ehdoton herkkuni, mitä kikherneistä voi tehdä, on hummus, jota yleensä käytetään dippinä tai leivän päällä. Hummuksia on varmaan yhtä monta erilaista kuin on kokkejakin, mutta perusaineet sen valmistukseen ovat kikherneet, seesaminsiementahna (tahini), oliiviöljy ja mausteet.




Joskus on kuitenkin hyvä kokeilla jotain uutta ja siksipä päätin tehdä tomaattisen hummuksen. Lopputulos oli oikestaan aika hyvä ja maku varsin mukava. Seesaminsiementahnaa minulla ei ollut, mutta pannulla paahdetut seesaminsiemenet ajoivat asian. Tätä teen varmasti jatkossa uudestaankin.


Tomaattinen Hummus

 keitettyjä kikherneitä 5 dl
aurinkokuivattuja tomaatteja 2-3 dl
oliiviöljyä (tai tomaattien öljyä) n. 2 rkl
0,5-1 dl seesaminsiemeniä tai 4 rkl tahinia
suolaa, jeeraa, mustapippuria, chiliä
vettä


Liota ja keitä kikherneet ohjeen mukaan, jos et käytä valmiiksi keitettyjä. Valuta tomaateista öljy pois, mutta säästä se (voit käyttää esim. salaattiin). Paahda seesaminsiemenet pannulla. Laita kaikki aineet nesteitä lukuun ottamatta isoon kulhoon ja soseuta sauvasekoittimella. Lisää öljyä ja vettä vähitellen sen verran, että koostumus miellyttää sinua (dippaamiseen löysempää ja leivän päälle kiinteämpää). Öljynä voi käyttää tomaattien öljyä. Hyvää ja yksinkertaista!


2 kommenttia:

  1. Hei!

    Joku venyttelypostaus olisi kiva! Spagaativinkkejä, kuinka saavuttaa spagaati?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisikin hyvä idea, koska pidän venyttelystä ja kehonhuollosta :) Kiitos, pidän tämän mielessä!

      Poista