Sivut

keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Teknisesti taitavat

Viime viikkoina lauantaiaamut ovat vierähtäneet kuntosalilla ennen ihanaa tunnin venyttelyä tanssistudiolla. Yleensä pyrin valitsemaan salitreenien ajankohdat niin, että ei tarvitse tunkea salille kaikkien muiden ihmisten kanssa samaan aikaan, vaan saa tehdä oman treenin rauhassa vähän pienemmän ihmismäärän keskellä. Tämä tarkoittaa käytännössä aamutreeniä ennen töitä tai alkuiltapäivää, jolloin suurin osa töiden jälkeen salille tulevista on vielä töissä. Jotenkin olen ajatellut, että lauantaiaamu kymmenen tienoilla olisi myös sellainen rauhallinen treeniaika, mutta mitä vielä.... Näin ei todellakaan ole, sillä sali on ollut nyt muutamana lauantaiaamuna aivan täynnä, kun sinne olen kymmenen aikoihin mennyt. Treenattua olen kyllä saanut, mutta vähän se ruuhka ja kamala hälinä ehkä ahdistavat...

Viime lauantai ei ollut poikkeus ja salille päästyäni tajusin taas erehtyneeni pahimpaan ruuhkaan. No siinä vähän aikaa ihmeteltyäni ja ympäri pyörittyäni aloin kuitenkin puuhailemaan omia treenejä. Voitte vaan kuvitella kuinka monen laista treenaajaa salilta löytyy näinä ruuhka-aikoina. Unohdun usein katselemaan muiden ihmisten puuhia palautusten aikana, sillä toisten tekemistä seuratessa voi oppia vaikka mitä uutta (erityisesti silloin, kun pt sattuu olemaan vieressä opastamassa). No viime lauantaina jäin kuitenkin toljottelemaan väärään suuntaan meneviä polvia, hallitsemattomia liikkeitä ja venkuroita selkiä. Ihan vaan myötätunnosta alkoi omaakin selkää kolottaa ja olisin halunnut käydä antamassa ehkä jonkin vinkin.



En mie todellakaan itse koe olevani mikään "kaiken tietävä ja osaava" treenaaja ja omassa tekemisessänikin on takuulla paljon parannettavaa. Usein kuitenkin mietin, että voi kuinka monet ihmiset saisivat paljon enemmän irti salitreeneistä, jos osaisivat tehdä liikkeet oikein ja hyvällä tekniikalla. Jos salilla käy kerran pari viikossa tekemässä suhteellisen pienillä painoilla harjoituksia, niin siitä tuskin seuraa isompaa vahinkoa vaikka tekniikka ei ihan täydellinen olisikaan. Mutta siinä vaiheessa, kun aletaan ottamaan niitä isompia painoja eikä tekniikka olekaan kunnossa, tulee ongelmia ja loukkaantumisriski kasvaa.

Jään kuitenkin yleensä vain seuraamaan sivusta ja toivon, että mitään vahinkoa ei tapahdu. Kerran rohkenin käydä sanomassa ystävällisesti yhdelle nuorelle miehelle, joka kyykkäili suhteellisen isoilla painoilla, että hänen selkä ei pysynyt ihan hallussa liikkeen aikana. Kyseinen mies otti palautteen hyvin asiallisesti vastaan ja juttelimmekin siinä tovin ja hän todella alkoi itse myös pohtimaan mistä virhe liikkeessä johtuu ja miten hän saisi sen korjattua. 

Minusta on hienoa, että kuntosalilla käyvät ihmiset ovat alkaneet hyödyntää personal trainereiden palveluja yhä enemmän viime aikoina. Mielestäni jokaisen kuntosalilla treenaavan kannattaa ehdottomasti pyytää alkuvaiheesesa opastusta oikeiden suoritustekniikoiden kanssa. Vaikka saleilla on nykyään paljon turvallisia ja helppokäyttöisiä laitteita, niidenkin käytöstä saa usein paljon enemmän irti pienillä vinkeillä. Ja kun perusteet ja pohja ovat kunnossa, voi painomääriäkin lähteä halutessaan turvallisesti kasvattamaan. 



Viime vuonna Terhiltä saamani opit kuntosaliharjoitteluun liittyen ovat olleet kuin lottovoitto. Pienillä muutoksilla olen saanut liikkeet tuntumaan juuri oikeissa paikoissa eikä isoja painojakaan aina tarvita siihen, että treenin saa oikeasti tuntumaan ja lihakset täysillä töihin. Lisäksi fysioterapeutin neuvot pakaroiden/takareisien kadonneen hermotuksen löytämiseksi ovat tuottaneet tulosta. Nyt ainakin oikeat lihakset aktivoituvat treenatessa.

Tässä viime aikoina tanssitunnit ovat menneet lähinnä muiden tekemistä katsellessä (akillekset vaativat nyt kuntoutusta, joka ei ole ohitse yhdessä, kahdessa tai kolmessa kuukaudessa...). On kuitenkin ollut mielenkiintoista välillä ihan vaan seurata tunteja, sillä siinä näkee ja oppii kaikenlaista ihan eri tavalla, kuin silloin, jos itse tekee mukana. Olen istunut usealla tunnilla edessä ja näen koko ajan mitä opettaja tekee, miten hän käyttää jalkojaa ja kuinka kädet liikkuvat ja auttavat liikkeissä. Varsin opettavasta, voisin todeta. Paljon on nimittäin jäänyt mieleen kaikkia sellaisia oivalluksia, joita haluaisin itse päästä pian kokkeilemaan. Myös muiden oppilaiden suorituksia katsoessa oppii paljon ja on mukava seurata, kun joku tanssija oivaltaa jonkin liikkeen useiden epäonnistuneiden yritysten jälkeen ja pääsee nauttimaan liikkeestä :)




Myös tanssiessa siellä kaiken pohjalla on vahva tekninen osaaminen ja oman kropan hallinta. Kun pohja on kunnossa, tanssikin näyttää upealta ja kevyeltä. Ihan kuten salillakin, myös tanssitunneilla tulee usein vastaan tilanteita, joissa haluaisin käydä kääntämässä polvia oikeaan suuntaan, suoristamassa selkiä tai vetämässä nilkat ojennukseen, mutta se taitaa olla opettajan tehtävä. Tanssiessa olen itsekin näiden kanssa usein hyvin hukassa ja parannettavaa riittäisi, myös sen suhteen että osaisi tarvittaessa "päästää irti" liiasta hallinnasta. Useiden vuosien aktiivinen harjoittelu ja kilpailu korkeushypyn parissa opetti kuitenkin paljon. Olen myös käynyt paljon pilates-tunneilla, missä todella joutuu kohtaamaan oman kropan puutteita ja heikkouksia. Toki niitä pääsee sitten vahvistamaankin. Tunnenkin omaa kroppaani sen verran hyvin, että tiedän monet puutteeni, vaikka en niitä aina pystykään korjaamaan. Esimerkiksi hypyistä alas tullessa miun polvet kiertyvät usein sisään päin, koska akillekset ovat jäykät eivätkä anna periksi tarpeeksi, jolloin liike vuotaa nilkasta sisään päin ja polvikin lähtee kiertymään sisään. Tällöin kaikki työ menee myös etureidelle, enkä saa pakaroita tai takareisiä mukaan. Ja puolieroja on kyllä miun kropassa vaikka muille jakaa. Kun omat ongelmakohdat tietää ja tuntee, niihin voi onneksi helpommin kiinnittää huomiota ja opetella hiljalleen niistä myös pois.

Minusta on todella hienoa, kun ihmiset löytävät itsensä liikunan ilojen pariin. On myös varsin okei, että harrastaa jotakin lajia kerran pari viikossa ilman sen kummempia tavoitteita, ihan vain liikunnanilosta. Itse entisenä kilpaurheilijana kuitenkin ymmärrän myös niitä ihmisiä, jotka haluavat kehittyä ja etenevät ehkä kohti jotakin tavoitetta, isoa tai pientä. Tässä vaiheessa homman tulisi kuitenkin olla monipuolista. Hyväksi tanssijaksi ei tulla vain tanssimalla eikä korkeushyppääjäksi vain hyppimällä. Paljon muutakin tulisi tehdä monipuolisesti ja oman lajin vaatimukset huomioiden. Vaikka tavoitteellinen kilpaurheilu omalta osaltani onkin mennyttä elämää, urheilen edelleen monipuolisesti. Aerobista, voimaa, lihaskuntoa, kehonhuoltoa ja muuta mukavaa sopivassa suhteessa. Ja kyllä sitä vieläkin voi kehittyä, vaikka vähän silleen puolitehoilla ehkä mennäänkin. Pitää vain olla halu ja into sekä sopivasti malttia :)




Iloisia hetkiä kaikenlaisen monipuolisen liikunnan parissa, nyt aina ja ikuisesti!

2 kommenttia:

  1. En ikinä kyllä menisi neuvomaan toista treenissä ollessani itse asiakkaana salilla. Työskentelen personal trainerina ja siinä roolissa, työpaita päällä ollessani, koen tehtäväkseni neuvoa asiakkaitamme mikäli he näyttävät neuvoa tarvitsevan. Mutta itse kokisin sen todella loukkaavana jos joku muu kuin pt tulisi minua neuvomaan asiakkaana ollessani. Toki suhtautuisin tuohon neuvomiseen kohteliaasti mutta sisällä kyllä kiehuisi... Varsinkin jos neuvojan oma treeni ei näytä ihan viimeisen päälle ammattilaisen otteille, niin neuvomine kyllä loukkaisi. Mitä mieltä muut ovat tuosta, saako neuvoa vai ei? t. Johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja mielipiteestäsi Johanna. Olet oikeassa siinä, että vieraan ihmisen tuleminen neuvomaan varmaan loukkaisi meitä useimpia ja monet saattaisivat ajatella sen negatiivisena arvosteluna. Ja siksipä olenkin vain jäänyt katselemaan (tuota yhtä kertaa lukuun ottamatta....) ja jatkanut omia treenejä. Arvostan teidän pt:den työtä ja ammattitaitoa todella paljon ja siksi toivonkin, että mahdollisimman moni salilla kävijä tarttuisi tilaisuuteen ja treenaisi muutaman kerran pt:n opastuksella oikeita tekniikoita :) Kirjoitukseni idea olikin lähinnä todeta kuinka paljon itse olen ammattilaisen neuvoista saanut irti ja korostaa monipuolista liikuntaa.

      Poista