Sivut

keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Uudet lajit testissä: CrossFit Kuusankoski

Olen jo pitkään miettinyt, että olisi hauskaa päästä kokeilemaan crossfittiä johonkin, mutta avoimia ovia tai testikertoja ei ole tullut vastaan. Mutta loppiaisena toiveeni toteutui ja pääsin testaamaan lajia ihan kodin lähellä sijaitsevalle CrossFit Kuusankosken salille (tänne) avointen ovien päivään. Tarjolla oli kaksi tutustumistuntia ja taktisesti menin eka katsomaan ensimmäistä ja sitten osallistuin itse toiseen (tunnit olivat siis molemmat ihan samanlaisia). Oli muuten hauska siinä sivussa seurata ensikertalaisten touhua. Ja hyvin touhusivatkin! 

Tässä vielä ihmetellään edellisen ryhmän touhua.



Ensin tehtiin vajaa puolisen tuntia kevyttä alkulämppää. Hypeltiin vähän pareittain, tehtiin vähän vatsoja, kyykkäiltiin ja muutama punnerruskin siinä väännettiin. Ohjaajat olivat koko ajan paikalla näyttämässä liikkeitä ja opastamassa ensikertalaisia. Miulle lähes kaikki liikkeet olivat jokseenkin tuttuja, vaikken niitä pitkiin aikoihin olekaan tehnyt.







Kun lämpät oli suoritettu, siirryttiin käymään läpi päivän treenin eli WOD:n (work of the day) liikkeet. Liikkeille oli hienot englanninkieliset nimet, jotka kyllä aloittelijaa vähän hämäsi. Liikkeet kun oli ihan tuttuja. Mutta jos lajia alkaisi harrastamaan, niin kansainvälinen yhteinen kieli on kyllä plussaa! Meidän 10 min pituinen treeni piti siis sisällään seuraavat liikkeet:

* 15 x wall ball = pallon heitto ylös seinään (naiset n. 5 kg pallolla)
* 1 x wall climb = käsilläseisontaan kävely seinää pitkin
* 5 x box jump = boxin päälle hyppelyä
* 15 x ring row = renkaissa jalat maassa vartalo viistossa kiskotaan käsillä itseä renkaita kohti

Tuota settiä sitten mentiin 10 min aikana niin monta kierrosta, kuin jaksoi. Jokainen teki omaan tahtiin ja piti omia huilitaukoja, jos oli tarpeen. Ei ehkä kuulosta kovin rankalta, mutta tervetuloa kokeilemaan. Miun kädet oli ainakin ekan kierroksen jälkeen jo ihan finaalissa. Jalat olisi kyllä vielä jaksaneet vaikka mitä, mutta kädet meinasi viimeisen kierroksen käsilläseisonnassa jo ihan totaalisesti lahota alle :) 


Wall ball


Box jump

Ring row

wall climb


Mutta siis kokonaisuudessaan voisin sanoa, että varsin hyvä laji ja tykkäsin kovasti. Erityisesti pidin siitä, että kroppa pääsi kokonaisvaltaisesti toimimaan. Ja kaikki hyppely nyt tietenkin on aina kovin mukavaa. Jätän OnRamp -kurssin (aloituskurssi) suorittamisen harkintamyssyyn. Niin paljon on kaikkea muuta aktiviteettia tellä hetkellä, että pakko sanoa toistaiseksi ei. Lisäksi tiedän, että tempaukset, rinnallevedot ja kyykyt sekä ranteiden päällä olo on pidemmän päälle miun kropalle Nou-Nou, vaikka tekniikat osaisinkin. Eikä hyppelykään sovellu akilleksille toistaiseksi kovin hyvin. Mutta hei, kerrankin olen järkevä ja osaan sanoa ei. Toivottavasti moni avoimissa ovissa olleista kuitenkin sai kipinän ja ehkäpä uuden harrastuksen tästä.

Ennen treeniä vielä hymyilytti.

Treenin jälkeen olikin vähän toisenlainen ilme.

Mie ainakin suosittelen käymään kokeilemassa crossfitiä, jos vaan mahdollisuus tarjoutuu!

2 kommenttia:

  1. Näyttääpä siun meno jokseenkin ketterältä omaani verrattuna! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos :) Kyllä se entinen korkeushyppääjä näköjään vähän osaa vielä pomppia! Treeniä vaan, ketteryyttä ja pomppua on mahdollista saada lisää.

      Poista