Sivut

tiistai 17. kesäkuuta 2014

Puuroinspiraatio

Olen syönyt puuroa ihan pienestä asti. Kotona meillä ei muut juurikaan puuroa aamupalaksi syöneet, mutta itselleni sitä aina keittelin. Puuroon en kyllästy koskaan, se on miun suurta herkkua. Muistan aina koulussakin, kun oikein odotin niitä päiviä, kun ruokana oli puuroa :) Nykyään puuroa tulee kuitenkin aamuisin tehtyä vähän harvemmin, koska usein aamupalaa tulee syötyä vasta töissä. Olen puurojen suhteen "kaikkiruokainen" ja tykkään kokeilla välillä kaikkia uusia juttuja.


Perus puuro lisukkeineen.

Mummi tekee maailman parasta uuniohrapuuroa! Lisäksi lapsuudesta muistan, kuinka aamupuuro (se oli silloin nimeltään kuntokaura) aina maistui niin herkulliselta mummin luona. Riisipuuroa teen silloin tällöin ja litran kattilallinen häviää kyllä tavattoman nopeasti. Uusin kokeilu oli tehdä riisipuuro kookosmaitoon (Kara kookosmaito 17 %) ja voin sanoa, että se vasta olikin taivaallisen hyvää. Kaikenlaiset hiutaleet on kyllä tullut perus kaura- ja ruishiutaleiden lisäksi kokeiltua: tattari, hirssi, vehnä, speltti, ohra, riisi... Mutta kyllä perus kaurahiutaleet vievät voiton, erityisesti sellaiset isot, joita usein saa paikallisilta tuottajilta tai sitten gluteenittomina versioina marketeista. Usein miun puuroon eksyy myös leseitä.



Puuroa maapähkinävoilla ja taatelikinuskilla "paranneltuna".

Tavallisten puurojen rinnalle ovat päässeet viime aikoina myös tuorepuurot, joihin eksyy joukkoon mitä milloinkin. Chiasiemenet ja kesäkurpitsa ovat kuitenkin miun mielestä avain täydelliseen tuorepuuroon. Tuorepuuro nopeuttaa aamua kummasti, kun ei tarvitse alkaa sitä puuroa erikseen keittelemään, vaan voi aloittaa heti syömisen.

Tuorepuuroa mansikoiden, raejuuston ja mustaviinimarjahillon kera.

Tuorepuuroa.

Hyvin harvoin tulee syötyä puuroa ihan pelkiltään. Siihen on monta syytä: se on tylsää, nälkä ei lähde kunnolla tai tulee pian takaisin, rakastan marjoja ja raejuustoa PITÄÄ työntää kaikkialle. Marjat, hedelmät tai sokeroimattomat soseet/hillot pääsevät yleensä puuron kaveriksi. Välillä sekoitan raejuuston ihan puuroon ja toisinaan se päätyy kasaksi puuron päälle. Banaanipuuro on myös hyvää eli puuron sekaan keittovaiheessa banaaninpaloja ja mausteeksi ehkä vähän kanelia. Tavallinen puuro voisilmällä ei toki kaipaa mitään muuta lisukkeita.

Perus puuro marjoilla ja raejuustolla.

Ei raejuustoa, outoa...

Valkuaispuuron makuun pääsin joitakin kuukausia sitten. Voi kuulostaa oudolta, mutta toimii. Puurosta tulee sellaista kuohkeaa ja tietysti proteiinipitoisempaa, jolloin nälkä pysyy pidempään loitolla. Lisään valkuaiset aina siinä vaiheessa, kun puuro on oikeastaan valmista. Sekoitan hetken niitä puuron joukkoon rivakasti ja annan puuron sitten levähtää muutaman minuutin. Kananmuna toimii puuron joukossa myös silloin, kun tekee uunipuuroa. Esim. porkkanapuuroa on tullut tehtyä uunissa. Hiutaleita, vettä/maitoa, porkkanaraastetta, mausteita/makeutusta ja kananmuna sekaisin ja uuninkestävässä kipossa uuniin about 30 minuutiksi. Puuroon tulee sellainen ihana rapea kuori ja sisus on kananmunan ansiosta kuohkeaa.


Tässä taisi olla niitä valkuaisia mukana.

Vadelmat ovatkin harvinaista herkkua miun puurossa, kun niitä ei omasta pakkasesta löydy.


P.S. Yritän tehdä puuroannoksistani kauniita ihan joka kerta, koska tulen siitä itse aina hyvälle tuulelle ja usein puuro maistuukin silloin paremmalla. Kuvat ovat siis ihan miun normiannoksia eivätkä vain tätä blogia varten kyhättyjä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti