Sivut

perjantai 27. syyskuuta 2013

Viivi vauhdissa osa 4/5: KEHONHUOLTO

Tämä on se asia, johon ei varmaan koskaan voi panostaa liikaa. Salilta on mukava lähteä kotiin heti sen viimeisen puristetun jalkaprässin jälkeen ilman loppuverkkaa, lenkin päätteeksi on ihanaa tallustella suoraan suihkuun ilman ajatustakaan palauttaville venyttelyille ja illalla kotona sohva houkuttaa venyttelyä enemmän. Lepopäivät on turhia, samoin kevyet treenit ja loppuverkka jää useimmiten tekemättä. Kuulostaako tutulta? Voin myöntää, että minusta kuulostaa, ainakin ajoittain.

Mulla on paha tapa innostua liikunnasta niin, että vaan paahdan eteen päin ja huomaan sitten liian myöhään, että kroppa olisi kaivannut lepoa ja huoltoa jo pitkän aikaa sitten. Mutta en mie ehkä kuitenkaan ihan toivoton tapaus ole, lisäksi tähän asiaan olen päättänyt nyt panostaa.

Kevyempiä ja enemmän kehonhuollollisia treenejä tulee tällä hetkellä tehtyä pilateksen, uinnin/vesijuoksun ja bodybalancen merkeissä. Pilates on ollut mukana mun elämässä jo useita vuosia ja siitä en luovu varmaan koskaan. Käyn tunnilla säännöllisesti kerran viikossa, tällä hetkellä reformer-laitetunnilla Studio Darialla. Joka kerta tunnin jälkeen mun kropassa on kaikki palaset kohdillaan päästä varpaisiin. Viime kesänä musta tuntui pitkään, että olin jotenkin ihan lysyssä, huonoryhtinen eikä keskivartalo pelittänyt niin kuin sen pitäisi. No näihin tuntemuksiin oli syy: viime kesänä en käynyt pilateksessa. Nyt taas käyn ja olo on ihan toinen :)

Tällä laitteella erilaisten liikkeiden määrä on rajaton.

Bodybalance tuo sekä henkistä että fyysistä hyvinvointia minulle. Tämä on ainoa LessMills -tunti, jolla tykkään käydä. Käyn kerran viikossa Kuntokeskus Ykkösellä nauttimassa siitä hyvästä ja tasapainoisesta olosta, jonka tämä tunti minulle antaa. Jooga, pilates ja Tai Chi ovat tämän tunnin perusta yhdistettynä kauniisiin biiseihin ja tunnin päättävään loppurentoutukseen. Yksi tunti aikaa ihan vaan mulle itselle, voin unohtaa ympäröivän maailman hetkekeksi, päästää irti kaikesta ja antaa kehon ja mielen rauhoittua.



Uinti ja etenkin vesijuoksu toimivat erinomaisena palauttavana harjoituksena ja kehonhuoltona. Toki vesijuosten pystyy myös tekemään kunnon treenin ja saamaan hien pintaan ;) Vedessä liikkuessa kroppaan kohdistuva kuormitus on ihan erilaista, kun kaikki iskut ja tärähdykset puuttuvat ja vesi kannattelee kehoa. Vedessä pystyy myös tekemään kaikenlaisia liikkuvuusharjoituksia veden kannattelevaa voimaa hyväksikäyttäen. Jalkojennostoja- ja kiertoja pystyy tekemään ihan erilaisilla liikeradoilla kuin muutoin. Lisäksi kevyet hyppelyt tekevät hyvää ainakin mun akillekselle. 

En ole ikinä ollut kovin notkea eikä liikkuvuus ole ollut kummoinen. Olen kuitenkin tehnyt asian eteen töitä vuosien varrella ja nyt myös viime aikoina. Joskus venyttely oli vastenmieleistä, nykyään se ei ole, mutta mulla ei muka ole siihen tarpeeksi aikaa. Pah, aikaa kyllä olisi, jos sitä järjestäisi. Pyrin venyttelemään koko kropan läpi kunnolla ainakin pari kertaa viikossa. Spagaatti ei ole enää kaukana ja eteen taivutettaessa masu hipoo jo jalkoja. Venyn tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta mun liikuvuus on tietyissä kohdissa kroppaa tosi huono. Toivoisin saavani lisää liikkuvuutta mun lonkkiin ja yläselkään sekä akilleksiin. Tämä onkin sitten haastavampi projekti, mutta toivon, että jossain vaiheessa huomaan tässäkin asiassa kehitystä.

Kesää Kouvolan yu-kentällä. Kuva: Marko

Lauantai on tällä hetkellä mun lepopäivä, siitä koitan pitää kiinni. Tarvittaessa huilin pidempäänkin, mutta myönnän olevani siinä aika huono. Mun kalenterissa lukee about 4 viikon välein isolla "lepoviikko", se on pakko kirjoittaa sinne tai unohdan. Silloin pyrin käymään hierojalla. Jalat hierotaan aina ja silloin tällöin otan koko kropan käsittelyn. Mun "lepoviikkoon" kuuluu vain kaikenlaista kevyttä, kartan kuntosalia painoineen ja annan kropan levätä. Ensi maanantaina olisikin tiedossa hieronta koko kropalle. Se sekä kevyt viikko tulevatkin tarpeeseen, sen verran alkaa olla kroppa jo väsynyt ja pientä kremppaa siellä täällä. Mutta ensi viikon jälkeen onkin olo aivan mahtava ja energiaa vaikka kuinka ja paljon :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti