Sivut

sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Viivi vauhdissa osa 3/5: KUNTOSALI

Silloin vielä kilpaurheillessa mun kavereita salilla olivat lähinnä levytanko ja painot. Rinnallevetoa alettiin opettelemaan jossain vaiheessa ja tekniikan ollessa hallussa painojakin otettiin mukaan.  Jos en ihan väärin muista, niin 65 kg taisi jossain vaiheessa rinnalle heilahtaa. Tempausta ei juurikaan tullut tehtyä, kuntopiirin omaisesti joskus. Kyykkyä sen sijaan tehtiin, melko paljonkin. Joskus, etenkin vähän nuorempana, salitreenin päätteeksi tuli tehtyä muutamia liikkeitä laitteilla, lähinnä lihaskunnon yläpitämiseksi. Voimaharjoittelun lisäksi tuli tietenkin tehtyä perus lihaskuntoa: vatsat, selät, kyljet, ym. 

Kuva: Marko

Mun enemmän ja vähemmän oireileva alaselkä (kyykkyä tehdessä olen sen hajottanut) estää nykyään aika tehokkaasti kaikki vähänkään isommilla painoilla tehtävät liikkeet, etenkin jos painoja pitää laittaa niskaan. Kyykyt, rinnalleveto ja maastaveto ovat siis "kiellettyjen liikkeiden" -listalla. Tyydynkin tekemään sellaisia liikkeitä, jotka sopii mun kropalle. Yritän myös olla tarkkana, että tekniikat on oikeat, koska en halua saada itseäni hajalle tekemällä liikkeitä väärin. Aina ajoittain toivoisinkin, että joku kävisi vähän katsomassa mun tekemisiä ja korjaisi mahdolliset väärät liikeradat, itse kun ei kaikkea aina huomaa.

Kuva: Marko

Kuntosaliharjoittelulla pyrin lähinnä ylläpitämään hyvää lihaskuntoa ja jonkinlaista voimatasoa. Yritän myös silloin tällöin lisätä ja vaihdella painoja sekä toistomääriä, jotta kroppa ei tottu tekemään liikkeitä aina samoilla kuormilla. Usein menen myös fiiliksen mukaan, joinain päivinä kunnon rääkkiä ja toisina sitten hyvin kevyesti. Tällä hetkellä kidutan jalkoja prässissä sekä alataljassa tehtävillä kyykyillä, joissa pystyn välttämään painojen laiton niskaan. Taka- ja etureisiä tulee tehtyä laitteilla silloin tällöin. Kädet saavat yleensä kyytiä vaihtelevasti erilaisilla liikkeellä: hauiskäännöt, ojentajat ja pystysoutu taljassa, vipunostot eteen ja sivuille, ym. Joskus vedän muutaman leuan ja toisinaan käyn toteamassa, että kyllä mie sen tangon ainakin sieltä penkistä ylös saan, heh!

Kuva: Marko

Lihaskuntoa tulee yleensä tehtyä näiden lomassa. Usein 2-4 kierrosta on aika hyvä määrä. Valitsen yleensä joko pitkät sarjat omalla kehonpainolla tai sitten lyhyet sarjat lisäpainojen kanssa. Mulla on aika perusliikkeet, mitä teen yleensä. Mutta tässäkin yritän muistaa vaihdella liikkeitä ja tehdä monipuolisesti.

Kuva: Marko

Ehkä tähän kuntosaliin voisi myös yhdistää kahvakuulan. Se kun on aika kokonaisvaltaista kehon lihaskunto- ja voimaharjoittelua. Pidän siitä nimenomaan siksi, että koko kroppa joutuu töihin kokonaisvaltaisesti. Käyn tiistaisin aamutunnilla ja kyllä on mukava startti päivälle. Ihan erilainen olo koko päivän, kun heti aamusta on saanut kropan käyntiin.

Täällä salilla on niin kivaa! Kuva: Marko

3 kommenttia:

  1. Etkai ole lopettanut treenaamista kun ei näitä inspiroivia treenipostauksia enää tule kuin tositosi harvoin;`(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi en toki ole, tänäkin aamuna ennen töitä kävin aloittamassa päiväni salilla :) Näitä treenipostauksia olisi mukava kirjoitella useamminkin, kun urheilu nyt sattuu olemaan mukana jokapäiväisessä elämässäni. Jotenkin se vaan aina jää, kun ei ole mukavia kuvia värittämään postausta. Harvemmin kun tulee salilla, lenkillä, tanssitunneilla, tms. kuvia nappailtua. Mutta kiitos kommentista, taidankin kirjoitella seuraavaksi jotain treenijuttuja!

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista