Sivut

perjantai 27. syyskuuta 2013

Viivi vauhdissa osa 4/5: KEHONHUOLTO

Tämä on se asia, johon ei varmaan koskaan voi panostaa liikaa. Salilta on mukava lähteä kotiin heti sen viimeisen puristetun jalkaprässin jälkeen ilman loppuverkkaa, lenkin päätteeksi on ihanaa tallustella suoraan suihkuun ilman ajatustakaan palauttaville venyttelyille ja illalla kotona sohva houkuttaa venyttelyä enemmän. Lepopäivät on turhia, samoin kevyet treenit ja loppuverkka jää useimmiten tekemättä. Kuulostaako tutulta? Voin myöntää, että minusta kuulostaa, ainakin ajoittain.

Mulla on paha tapa innostua liikunnasta niin, että vaan paahdan eteen päin ja huomaan sitten liian myöhään, että kroppa olisi kaivannut lepoa ja huoltoa jo pitkän aikaa sitten. Mutta en mie ehkä kuitenkaan ihan toivoton tapaus ole, lisäksi tähän asiaan olen päättänyt nyt panostaa.

Kevyempiä ja enemmän kehonhuollollisia treenejä tulee tällä hetkellä tehtyä pilateksen, uinnin/vesijuoksun ja bodybalancen merkeissä. Pilates on ollut mukana mun elämässä jo useita vuosia ja siitä en luovu varmaan koskaan. Käyn tunnilla säännöllisesti kerran viikossa, tällä hetkellä reformer-laitetunnilla Studio Darialla. Joka kerta tunnin jälkeen mun kropassa on kaikki palaset kohdillaan päästä varpaisiin. Viime kesänä musta tuntui pitkään, että olin jotenkin ihan lysyssä, huonoryhtinen eikä keskivartalo pelittänyt niin kuin sen pitäisi. No näihin tuntemuksiin oli syy: viime kesänä en käynyt pilateksessa. Nyt taas käyn ja olo on ihan toinen :)

Tällä laitteella erilaisten liikkeiden määrä on rajaton.

Bodybalance tuo sekä henkistä että fyysistä hyvinvointia minulle. Tämä on ainoa LessMills -tunti, jolla tykkään käydä. Käyn kerran viikossa Kuntokeskus Ykkösellä nauttimassa siitä hyvästä ja tasapainoisesta olosta, jonka tämä tunti minulle antaa. Jooga, pilates ja Tai Chi ovat tämän tunnin perusta yhdistettynä kauniisiin biiseihin ja tunnin päättävään loppurentoutukseen. Yksi tunti aikaa ihan vaan mulle itselle, voin unohtaa ympäröivän maailman hetkekeksi, päästää irti kaikesta ja antaa kehon ja mielen rauhoittua.



Uinti ja etenkin vesijuoksu toimivat erinomaisena palauttavana harjoituksena ja kehonhuoltona. Toki vesijuosten pystyy myös tekemään kunnon treenin ja saamaan hien pintaan ;) Vedessä liikkuessa kroppaan kohdistuva kuormitus on ihan erilaista, kun kaikki iskut ja tärähdykset puuttuvat ja vesi kannattelee kehoa. Vedessä pystyy myös tekemään kaikenlaisia liikkuvuusharjoituksia veden kannattelevaa voimaa hyväksikäyttäen. Jalkojennostoja- ja kiertoja pystyy tekemään ihan erilaisilla liikeradoilla kuin muutoin. Lisäksi kevyet hyppelyt tekevät hyvää ainakin mun akillekselle. 

En ole ikinä ollut kovin notkea eikä liikkuvuus ole ollut kummoinen. Olen kuitenkin tehnyt asian eteen töitä vuosien varrella ja nyt myös viime aikoina. Joskus venyttely oli vastenmieleistä, nykyään se ei ole, mutta mulla ei muka ole siihen tarpeeksi aikaa. Pah, aikaa kyllä olisi, jos sitä järjestäisi. Pyrin venyttelemään koko kropan läpi kunnolla ainakin pari kertaa viikossa. Spagaatti ei ole enää kaukana ja eteen taivutettaessa masu hipoo jo jalkoja. Venyn tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta mun liikuvuus on tietyissä kohdissa kroppaa tosi huono. Toivoisin saavani lisää liikkuvuutta mun lonkkiin ja yläselkään sekä akilleksiin. Tämä onkin sitten haastavampi projekti, mutta toivon, että jossain vaiheessa huomaan tässäkin asiassa kehitystä.

Kesää Kouvolan yu-kentällä. Kuva: Marko

Lauantai on tällä hetkellä mun lepopäivä, siitä koitan pitää kiinni. Tarvittaessa huilin pidempäänkin, mutta myönnän olevani siinä aika huono. Mun kalenterissa lukee about 4 viikon välein isolla "lepoviikko", se on pakko kirjoittaa sinne tai unohdan. Silloin pyrin käymään hierojalla. Jalat hierotaan aina ja silloin tällöin otan koko kropan käsittelyn. Mun "lepoviikkoon" kuuluu vain kaikenlaista kevyttä, kartan kuntosalia painoineen ja annan kropan levätä. Ensi maanantaina olisikin tiedossa hieronta koko kropalle. Se sekä kevyt viikko tulevatkin tarpeeseen, sen verran alkaa olla kroppa jo väsynyt ja pientä kremppaa siellä täällä. Mutta ensi viikon jälkeen onkin olo aivan mahtava ja energiaa vaikka kuinka ja paljon :)

sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Viikon ja viikonlopun iloa syystunnelmissa

Päivät ja viikot tuntuvat hurahtavan tosi nopeasti. Vielä äsken oli kesä ja nyt jo mennään hurjaa vauhtia kohti lokakuuta. Syksy tuo mukanaan pimeyden, kylmyyden ja sateet. Mutta mulle nämä asiat tarkoittavat, että saan sytytellä kynttilöitä, nauttia ruskan kauneudesta ja vetää jalkaan mummin kutomat villasukat. Olen siis syksyihminen enkä masennu pimeydestä ja kylmenevistä päivistä. Syksy on kaunista aikaa <3

Meidän terassi pimenevässä illassa. Kuva: Marko

Ehkä aika tuntuu kuluvan nyt niin nopesti, koska mun elämässä on tällä hetkellä todella paljon asioita, jotka tuottaa suunnattomasti iloa mun elämään ja kuljettaa mua eteen päin. Tällä hetkellä en vaihtaisi hetkeäkään pois mun elämästä <3 Perjantaina illalla kotiin tuli suunnattoman iloinen ja onnellinen nainen, joskin myös hyvin väsynyt. Takana oli onnistunut viikko, jonka kruunasi meidän Kerman tanssitunti. Monta uutta juttua ymmärsin ja opin taas, lisäksi paljon jäi vielä asioita odottelemaan kypsymistä. Ansaitusti makasinkin loppuillan sohvalla.

Sienisaalis jäi hyvin pieneksi kuivan metsän vuoksi. Kuva: Marko

Lauantaina tehtiin sitten Markon kanssa päiväretki mökille. Sienestystä, ulkoilua, veneilyä, syömistä (iskän savustamaa lohta ja sienikastiketta juuri kerätyistä sienistä). Niin rentouttavaa ja mukavaa yhdessäoloa, todellakin!

Merellä valkoposkihanhien saartamana. Olipa hieno parvi. Kuva: Marko

Loppuilta menikin sitten kotona rentoutuessa. Sauna + kuohari + leffa (Narnian tarinat: Kaspianin matka maailman ääriin) + kotisohva + pannukakut oli taattu ja toimiva yhdistelmä.

Tänään pyörähdin salilla tekemässä vähän jalkoja: prässiä, takareisiä ja kyykkyjä alataljassa. Lisäksi muutama kierros lihaskuntoa ja loppuun venyttelyä. Kotona illalla vielä lisää venyttelyä (olen asettanut itselleni muutamia tavotteita venyttelyn ja liikkuvuuden suhteen, mutta niistä ehkä myöhemmin lisää) sekä hierontaa pilatesrullalla. Huomenna olen päättänyt mennä kokeilemaan kevyttä juoksua purulla, pieni testi siis akilleksen kunnosta.

Pieniä, söpöjä myrkkyjä :) Kuva: Marko

Akkuja täytetty siis viikonlopun aikana kaikin tavoin. Iloisella mielellä odotan tulevaa viikkoa. Tässä vielä Marleena Ansion kauniita sanoja, jotka olen painanut sydämeeni.

"Vapaana oleminen merkitsee itsensä täydellistä hyväksymistä. Vapaa ihminen ei vertaile itseään muihin. Hän on kuin lintunen luonnon helmassa. Vapaa nauttimaan omasta elämästään ja onnen poluistaan."

-Marleena Ansio

sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Viivi vauhdissa osa 3/5: KUNTOSALI

Silloin vielä kilpaurheillessa mun kavereita salilla olivat lähinnä levytanko ja painot. Rinnallevetoa alettiin opettelemaan jossain vaiheessa ja tekniikan ollessa hallussa painojakin otettiin mukaan.  Jos en ihan väärin muista, niin 65 kg taisi jossain vaiheessa rinnalle heilahtaa. Tempausta ei juurikaan tullut tehtyä, kuntopiirin omaisesti joskus. Kyykkyä sen sijaan tehtiin, melko paljonkin. Joskus, etenkin vähän nuorempana, salitreenin päätteeksi tuli tehtyä muutamia liikkeitä laitteilla, lähinnä lihaskunnon yläpitämiseksi. Voimaharjoittelun lisäksi tuli tietenkin tehtyä perus lihaskuntoa: vatsat, selät, kyljet, ym. 

Kuva: Marko

Mun enemmän ja vähemmän oireileva alaselkä (kyykkyä tehdessä olen sen hajottanut) estää nykyään aika tehokkaasti kaikki vähänkään isommilla painoilla tehtävät liikkeet, etenkin jos painoja pitää laittaa niskaan. Kyykyt, rinnalleveto ja maastaveto ovat siis "kiellettyjen liikkeiden" -listalla. Tyydynkin tekemään sellaisia liikkeitä, jotka sopii mun kropalle. Yritän myös olla tarkkana, että tekniikat on oikeat, koska en halua saada itseäni hajalle tekemällä liikkeitä väärin. Aina ajoittain toivoisinkin, että joku kävisi vähän katsomassa mun tekemisiä ja korjaisi mahdolliset väärät liikeradat, itse kun ei kaikkea aina huomaa.

Kuva: Marko

Kuntosaliharjoittelulla pyrin lähinnä ylläpitämään hyvää lihaskuntoa ja jonkinlaista voimatasoa. Yritän myös silloin tällöin lisätä ja vaihdella painoja sekä toistomääriä, jotta kroppa ei tottu tekemään liikkeitä aina samoilla kuormilla. Usein menen myös fiiliksen mukaan, joinain päivinä kunnon rääkkiä ja toisina sitten hyvin kevyesti. Tällä hetkellä kidutan jalkoja prässissä sekä alataljassa tehtävillä kyykyillä, joissa pystyn välttämään painojen laiton niskaan. Taka- ja etureisiä tulee tehtyä laitteilla silloin tällöin. Kädet saavat yleensä kyytiä vaihtelevasti erilaisilla liikkeellä: hauiskäännöt, ojentajat ja pystysoutu taljassa, vipunostot eteen ja sivuille, ym. Joskus vedän muutaman leuan ja toisinaan käyn toteamassa, että kyllä mie sen tangon ainakin sieltä penkistä ylös saan, heh!

Kuva: Marko

Lihaskuntoa tulee yleensä tehtyä näiden lomassa. Usein 2-4 kierrosta on aika hyvä määrä. Valitsen yleensä joko pitkät sarjat omalla kehonpainolla tai sitten lyhyet sarjat lisäpainojen kanssa. Mulla on aika perusliikkeet, mitä teen yleensä. Mutta tässäkin yritän muistaa vaihdella liikkeitä ja tehdä monipuolisesti.

Kuva: Marko

Ehkä tähän kuntosaliin voisi myös yhdistää kahvakuulan. Se kun on aika kokonaisvaltaista kehon lihaskunto- ja voimaharjoittelua. Pidän siitä nimenomaan siksi, että koko kroppa joutuu töihin kokonaisvaltaisesti. Käyn tiistaisin aamutunnilla ja kyllä on mukava startti päivälle. Ihan erilainen olo koko päivän, kun heti aamusta on saanut kropan käyntiin.

Täällä salilla on niin kivaa! Kuva: Marko

tiistai 10. syyskuuta 2013

Viivi, Vivienne, Vivian

Törmäsin tuossa netissä surffaillessa törmäsin hauskaan blogiin, joka oli täynnä ihmisten nimistä tehtyjä kuvia. Kuvassa oli aina jokin etunimi ja sitten tekstinä alapuolella muun muassa nimen alkuperä sekä joitain asioita, millainen juuri tämän nimen omaava henkilö on. Nooh, aika pinnallista ja huskaahan tämä lähinnä on, mutta kuvat olivat kauniita :) 

Piti tietenkin kaivaa myös oma nimi sieltä esille. Toki nimeä Viivi ei sieltä sellaisenaan löydy, mutta wikipedia tiesi kertoa, että Viivi on suomenkielinen muunnos nimistä Vivian ja Vivien. No löytyipähän sieltä sitten nimi Vivienne, joka on peräisin latinalaisesta nimestä Vivian. Tämän lähemmäksi omaa nimeä en varmaan pääse. 



Hauskaahan tässä nimijutussa oli se, että ei nuo kuvaukset ihan pieleen ehkä menneet. Tosin en kyllä tuosta bisnesvaistosta tiedä... Tämä oli vain tällainen päivän kevennys ja piristys :)

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Syksyä odotellessa

Syyskuu pyörähti käyntiin ja minulle se ainakin merkitsee kesän loppumista. Vielä on tietysti lämmintä, mutta jotenkin miulla ainakin on syksyinen fiilis. Lisäksi ulkona nenään tulvii syksyn tuoksuja. Eilen kaivoin muutaman lyhdynkin terassille, kun tajusin iltojen jo alkavan pimetä. Syksyssä on parasta juuri se pimeys, jonka keskelle on ihana tuoda valoa sytyttämällä kynttilöitä. 


Tällainen olisi kaunis. Toki voisi itsekin tehdä.

Mun viikonloppu oli täydellistä rentoutumista ystävien seurassa. Kävin Helsingissä ja onnistuin yhdistämään reissuun kahden hyvän ystäväni tapaamisen. Pieni shoppailukierros Stokkalla oli tietysti ohjelmassa ja jotain pientä sieltä tarttuikin mukaan. Makukahveja en Herkusta tällä kertaa ostanut, kun vanhoja on vielä jäljellä. Mutta juustotiskin äärellä pyörittiin sitten tovi jos toinenkin. Oli mukava saada oikeen kunnon palvelua. Maisteltiin muutamia juustoja ja valittiin niistä sitten parhaat meidän juustotarjottimelle.




Mulla on tällä hetkellä sellainen odottava fiilis. Syyskuun alkua on odotettu pitkään, koska kaikki harrastukset pyörähtävät käyntiin. Innolla ja jännityksellä odotan etenkin kaikkia uusia ja vanhoja tanssitunteja sekä pilatesta. Eilen olin pitkän tauon jälkeen taas bodybalance -tunnilla. Ihanaa oli ja tästä eteen päin se kuuluu mun tiistai-illan ohjelmaan joka viikko. 

Eilinen aamun kahvakuulatunti oli hyvinkin iloinen, sillä pystyin tekemään punnerruksia varmaan ekaa kertaa elämässä niin, ettei mun ranteita särkenyt :) Kärsin rannekivuista lähes viikottain ja esimerkiksi punnerrusten toko on yleensä lähes mahdotonta. Pystyn usein tsempillä tekemään muutaman jossain ryhmäliikuntatunnilla, mutta muutoin en niitä tee. En ole ikinä kuitenkaan miettinyt vaihtoehtoisia asentoja käsille, mutta ohjaaja ehdotti kokeilemaan punnerrusta kädet nyrkissä, jolloin ranne pysyy suorana koko liikkeen ajan. Ja tämähän toimi! Joku nyrkkeilijöiden käyttämä versio ilmeisestikin. Olen kyllä tästä vinkistä suuresti kiitollinen :)