Sivut

tiistai 19. helmikuuta 2013

Piikkipallo

Koko kropan alimpana osana ovat jalkaterät, joiden päälle kaikki muut kehonosat on kasattu. Ajoittain saatat survoa jalkasi liian pieniin tai oudon mallisiin kenkiin, koska ne nyt vaan sattuvat olemaan niin hienot. Tanssitunneilla tasapainoilet päkiöiden päällä ja hypyistä alastullessa jalkaterä tömähtää ensimmäisenä maahan. Kävelessä saatat tietämättäsi ottaa askeleita jalkaterä virheasennossa ja ajatteleppa kuinka monta askelta tulee otettua vaikkapa lenkin aikana. Jalkaterät saattavatkin ajoittain kokea kovaa kuormitusta. Huomio jalkaterien huoltoon jää kuitenkin usein liian vähäiseksi, myönnän tämän itsekin.

Olen niin usein huomannut, kuinka jalkateräni oikein huutavat hierontaa ja lepoa. Minulla onkin jo pitkään ollut tapana pöyritellä piikkipalloa jalkapohjien alla töitä tehdessä. Pallo pyörii aina työhuoneeni lattialla, milloin missäkin kulmassa ja sopivin väliajoin kaappaan pallon jalkapohjieni alle ja rullailen sitä hetken jos toisenkin. Myös pilatestunnin aloitamme aina rullailemalla jalkapohjia piikkipallolla. Minun jaloilleni tämä ainakin on tehnyt erittäin hyvää, suosittelen kokeilemaan! Palloja on myytävänä ainakin perus tavarataloissa (anttila, prisma, ym). Pallolla on välillä myös mukava hieroa muutakin kroppaa. Parasta tämä on silloin, kun voi itse käydä vaikkapa lattialle makaamaan ja joku toinen hieroo pallolla selkääsi. Alkavan pohjejumin olen useaan kertaan selättänyt hieromalla pohkeet kunnolla auki pallon avulla. Ja sana "kunnolla" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että rullailen palloa pohkeeni alla koko kehon painolla. Tämä ei tunnu kovin mukavalta, mutta pohkeet kiittävät ja seuraavana päivänä ne ovatkin olleet hyvässä kunnossa.


Työpäivän normaali varustus: villasukat ja piikkipallo
Kotoani löytyy muuten myös pilatesrulla ja -pallo, jotka myös ovat oiva apu kehonhuoltoon. Taas tulikin mieleen, että pitäisi näitäkin apuvälineitä useammin hyödyntää. Pilatesrullalla voi pilatesliikkeiden sijaan myös hieroa esimerkiksi takareidet sekä reiden sivuosat todella tehokkaasti.

Tänään iltani alkaa reformer laitepilateksella, jonka jälkeen kroppani on hyvin herännyt syviä lihaksia myöten ja valmis ottamaan vastaan lyhyen kuntosalitreenin. Päivän päätteeksi haen hyvinvointia sekä mielelle että keholle bodybalance-tunnilta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti